...

Изградихме уеб блога за да търсим и споделяме знания. В България постигаме високо ниво на развитие в уеб пространството. Носим се бързо по течението на динамичните промени. Най-вече с Уеб сайтовете си. /По много причини обсега на всеки уеб сайт се ограничава (url разширения, държави, езици, доставчици на интернет, д.ц. и др.) и приемаме, че 96% от интернет потребителите, които четат блога ще са българи/ Правилният път за развитие е да споделяме опита и идеите си в тази област и вървим напред към новите предизвикателства. Ние го правим.

Видове уеб сайтове


Уеб сайтът е съвкупност от страници с различен дизайн, съдържание и функционалност. Според използваните технологии разграничаваме няколко категории, като в този документ те не са тема, а възможност към всеки от видовете, които разглеждаме:
Повечето видове уеб сайтове могат да се изработят като Динамичен или Статичен сайт, а решението за това се взема спрямо конкретния случай. Флаш сайтовете не са добър вариант поради редица недостатъци, съпътстващи използването им, но най-вече заради ограничените възможности за добро класиране в Google и другите търсещи машини. Допускат се изключения!



Прието е Уеб сайтовете да бъдат разделяни по определени критерии,  като по този начин се оформят основни видове, които ще разгледаме подробно. Спрямо предназначението си сайта трябва да бъде оборудван със задължителни функции.
След като решите какво ще предложите на потребителите чрез вашия уеб проект, се запознайте със стандартите, функционалността и дизайна за всеки конкретния вид Уеб сайт:


 База данни & База данни към уеб сайт




Базата данни, освен неразделна част от някои видове сайтове, може да съществува и сама по себе си. Базата данни е контейнер от логически свързани данни в конкретна област, които са структурирани по определен начин. В първоначалния смисъл на понятието, използвано в компютърната индустрия, базата от данни се състои от записи, подредени систематично, така че компютърната програма да може да извлича информация по зададени критерии. Основните функции се отнасят към търсенето, намирането и използването на информация

 Блог



Блог е Уеб сайт под формата на личен или бизнес дневник, тематичен / на организация и др. / или дискусионен. Основните му функционалности са лесно достъпни – текстови публикации, снимки, видеа. Тази възможност за динамична промяна е основната разлика между блога и другите сайтове. Задължително е историята на коментарите и цялостната хронология да се водят непрекъснато. Блоговете дават добри резултати за корпоративни цели, като подпомагат връзките с обществеността и представянето на продукти и услуги.



 Електронен магазин




Онлайн магазините са предназначени за масово обслужване на определена аудитория. Засилен е рекламният ефект, съставен от изречения, банери, а дизайнерските решения са изключително важни. Продуктите или услугите трябва да са систематизирани и да имат ясно и подробно описание и снимки /качествени снимки/. В системата трябва да са заложени максимален брой възможности – за разплащане, поръчка, доставка, връщане и подмяна на стоката. Регистрация, онлайн форма за поръчка, страница с често задавани въпроси, livechat, хронология на направените поръчки и други.
Електронните магазини следва да имат криптографски протокол за връзка на клиента със сървъра - ssl. 

 Информационен сайт



Името подсказва, че в Информационния сайт на преден план е информацията. В зависимост от това към какъв вид аудитория е насочен, се определят и процентите в пропорцията функция/визия.  В информациония сайт навигацията играе важна роля - информацията трябва да се намира бързо и лесно. Търсенето на информация в самия сайт се изпълнява от вградена търсачка. Добре е да се предвиди архив, към който потребителите да могат да се връщат.



 Корпоративен уеб сайт / Фирмен сайт



Корпоративният уеб сайт има конкретна аудитория и е съобразен с нея. В Сайта следва да има всичко, което търси потребителят. Съдържанието е издържано и подробно. Добрата комуникация е задължителна – 60% от посетителите на този вид уеб сайт търсят контакт. Формата за запитване е лесно достъпна. В Корпоративния / Фирмен сайт дизайнът следва да е изчистен - в унисон с фирмената идентичност. Информацията се поднася директно. За да развивате бизнеса си чрез интернет, Фирменият сайт трябва да генерира клиенти – дизайнът и функционалността в този случай отстъпват на ясно и точно поднесената информация с отлични позиции при търсене в Интернет.



 Личен сайт



Основната идея е информацията и снимките да са представени интересно и ясно - дизайнът може да се разгърне с пълна сила. Функционалността не е на преден план. Често съществува дилемата: Личен сайт или Блог?! Както споменахме в подробната информация за Блог, в повечето случаи този вид сайтове са безплатни и лесни за поддържане. Разликата е уникалността – при Блоговете дизайнът и обликът обикновено е един и същ, докато дизайнът на Личния сайт няма ограничения и може да бъде разширен с други видове сайтове.
✿ Личният уеб сайт не изисква база данни!


 Медиен сайт



Медийните сайтове в по-голямата си част са интернет канали на друг вид медия. Тук съдържащата се информация обаче е много динамична – необходимо е обновяването да става бързо и лесно чрез контролен панел от служителите на медията. Новините трябва да са много добре систематизирани в постоянни рубрики - за максимално улеснение. Архивът вече е задължителен, а видеото препоръчително.

 Портал



Порталът е отправна точка към други сайтове, категоризирани по някакъв принцип. Набляга се на функционалността, тъй като целта на този вид сайт е да дава бърз и лесен достъп до информацията. Порталите са добре оптимизирани и съдържат предимно текст. Налични са голям брой страници и връзки, визуализирани по определен начин. Тъй като става въпрос за голяма структура, трябва да се предвиди добро упътване/ навигация за потребителите, допълнителна информация и търсачка. Порталът най-често е изграден от други сайтове или връзки към тях, но може и да бъде каталог за фирми, магазини и т.н.



 Развлекателен уеб сайт




Под този знаменател влизат сайтове за игри, „архиви” за музика, филми, видео клипове, вицове и подобни. Обикновено феновете са опитни потребители, което налага последната дума на техниката задължително да присъства. Дизайнът е привлекателен и интересен с възможности за търсене на информация и файлове. Подходът към цялостното оформление на информацията е специфичен спрямо насоката.

 Социална мрежа / Уеб сайт за запознанства


Социалните мрежите са начин за комуникация между познати и хора с еднакви интереси без географски ограничения. Функционалностите на този вид уеб сайтове са всевъзможни и се развиват постоянно в отговор на потребителските нужди. Публикуват се коментари и се поддържа кореспонденция. Тези видове са от най-сложните уеб сайтове и се развиват бавно и трудно.



Сайтовете за запознанства предоставят възможност за запознанства и срещи между самотни потребители. 


 Уики сайт



Без да правим реклама на Уикипедия, този пример ще е най-разбираем. Въпреки, че си е чиста проба Информационен сайт, някои особености го отделят като нов вид. Страниците там са така организирани, че всеки може да допълва предишните, да редактира или създава нови. Това предполага и наличието на много добър текстов редактор с възможност за линкове. Публикуването на информацията следва да е контролирано. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Коментар към форума WEBMASTERS